ΣΑΒΒΑΤΟ 4-11-2017
(Χρονολογία ένταξης 1986)
Ο Εκπαιδευτικός Επιστημονικός και Πολιτιστικός Οργανισμός
των Ηνωμένων
Εθνών (UNESCO) επιζητεί να προωθήσει την αναγνώριση,
προστασία και
διατήρηση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, η οποία
έχει σημαντική αξία για τον άνθρωπο.
Ο όρος "Πολιτιστική
Κληρονομιά" αναφέρεται σε μνημεία, ομάδες κτισμάτων και χώρων με
ιστορική, αισθητική, αρχαιολογική, επιστημονική, εθνολογική ή
ανθρωπολογική αξία.
Η Συνθήκη για την προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και
Φυσικής
Κληρονομιάς υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση της UNESCO
στις 16
Νοεμβρίου 1972.
Με την υπογραφή της, τα κράτη αναγνωρίζουν
ότι οι χώροι που βρίσκονται στην εθνική επικράτειά τους και έχουν
εγγραφεί στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς, αποτελούν, με κάθε
επιφύλαξη της εθνικής κυριαρχίας και των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας,
παγκόσμια κληρονομιά «για την προστασία της οποίας είναι υπεύθυνη η
διεθνής κοινότητα, που πρέπει να εργαστεί ως σύνολο για αυτό τον
σκοπό».
Η UNESCO βοηθά τα κράτη - μελη να προστατεύσουν τους χώρους αυτούς
παρέχοντας τεχνική βοήθεια, επαγγελματική εκπαίδευση καθώς
και έκτακτη
οικονομική βοήθεια σε χώρους που βρίσκονται σε άμεσο
κίνδυνο.
Μέσω του Διεθνούς Οργανισμού προωθείται η παρουσίαση σε παγκόσμιο
επίπεδο της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας και
ενθαρρύνεται
η διεθνής συνεργασία για τη διαφύλαξη της.
Τα μνημεία που συγκαταλέγονται στον Κατάλογο της Παγκόσμιας
Κληρονομιάς επιλέγονται και εγκρίνονται βάσει της αξίας τους
ως τα
καλύτερα παραδείγματα της δημιουργικής ευφυΐας του ανθρώπου.
Αποτελούν
τεκμήρια μιας σημαντικής ανταλλαγής ανθρώπινων αξιών και
παρέχουν μια
μοναδική ή τουλάχιστον εξαιρετική μαρτυρία μιας πολιτισμικής
παράδοσης
ή ενός πολιτισμού που ζει ακόμα ή έχει εξαφανισθεί.
Είναι
άμεσα συνδεδεμένα με σημαντικά στάδια της ανθρώπινης ιστορίας και
για το
λόγο αυτό έχουν εξέχουσα οικουμενική αξία και αποτελούν
τμήμα της
κοινής κληρονομιάς της ανθρωποτητας .
Το Κέντρο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, το οποίο
δημιουργήθηκε
το 1992, είναι το κέντρο παρακολούθησης και ο συντονιστής
της UNESCO
για όλα τα ζητήματα που αφορούν την Παγκόσμια Κληρονομιά.
Για τη διασφάλιση του συνεχούς συντονισμού των θεμάτων που άπτονται
της
Συμβάσεως, το Κέντρο οργανώνει ετήσιες συνεδριάσεις της
Επιτροπής για
την Παγκόσμια Κληρονομιά, έχει συμβουλευτικό ρόλο για τα
κράτη – μέλη
ως προς την υποβολή υποψηφιοτήτων για εγγραφή στον Κατάλογο
Πολιτιστικής Κληρονομιάς, συντονίζει την διεθνή βοήθεια που
δίδεται
από το Ταμείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς κατ’ αίτηση των
ενδιαφερομένων
και συντονίζει τόσο τις αναφορές για τη κατάσταση των
μνημείων όσο και
την άμεση δράση που απαιτείται στην περίπτωση των μνημείων
που
απειλούνται.
Το Κέντρο επίσης, διοργανώνει σεμινάρια και
εργαστήρια τεχνικής εκπαίδευσης, ενημερώνει τη βάση δεδομένων του
Καταλόγου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, δημιουργεί εκπαιδευτικά
εργαλεία προκειμένου να συνειδητοποιήσουν οι νέοι την ανάγκη για την
προστασία της κληρονομιάς και τέλος, ενημερώνει διαρκώς την κοινή
γνώμη για τα
θέματα σχετικά με την Παγκόσμια Κληρονομιά.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Στη Σύμβαση αναφέρονται τρεις διεθνείς οργανισμοί, δύο μη
κυβερνητικοί
και ένας διακυβερνητικός, οι οποίοι έχουν συμβουλευτικό ρόλο
για την
Επιτροπή ως προς τις επιδιώξεις της:
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ (IUCN)
Η Παγκόσμια Ένωση για την Συντήρηση είναι ένας διεθνής, μη
κυβερνητικός οργανισμός, που παρέχει στην Επιτροπή
Παγκόσμιας
Κληρονομιάς αξιολογήσεις τεχνικού περιεχομένου για τα φυσικά
τοπία,
ενώ μέσω του παγκόσμιου δικτύου εμπειρογνωμόνων που διαθέτει
παρέχει
και αναφορές για την κατάσταση συντήρησης των τοπίων που είναι
ήδη
εγγεγραμμένα στον Κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής
Κληρονομιάς.
Η Ένωση ιδρύθηκε το 1948, έχει πάνω από 1000 μέλη και εδρεύει
στην πόλη
Gland της Ελβετιας .
ΑΝΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ
Η ένταξη ενός μνημείου στον Κατάλογο Πολιτιστικής
Κληρονομιάς δεν
αποτελεί το τέλος της διαδικασίας. Μετά την εγγραφή ενός
μνημείου, οι
υπεύθυνοι διαχείρισης του μνημείου και οι τοπικές αρχές
εργάζονται
αδιάλειπτα προς την κατεύθυνση του ελέγχου, της
παρακολούθησης και της
συντήρησής του.
Τα Κράτη-Μέλη έχουν υποχρέωση να συντάσσουν περιοδικές
αναφορές ελέγχου για την κατάσταση διατήρησης των μνημείων καθώς των
μέτρων που
λαμβάνουν για την προστασία τους.
Η Ελλάδα έχει συνυπογράψει από το 1981 τη Συνθήκη της UNESCO
για την
προστασία των μνημείων και χώρων παγκόσμιας κληρονομιάς.
Στόχος της
UNESCO είναι η προστασία από κάθε είδους φθορά και
καταστροφή,
προκειμένου αυτά να κληροδοτηθούν στις γενιές του μέλλοντος.
Μεχρι σημερα στην καταλογο
των Ελληνικων Αρχαιολογικων
Τοπων
και Μνημειων υπαρχουν ....
ΝΑΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ - ΒΑΣΣΕΣ
Ο φημισμένος ναός αφιερωμένος στον θεό της ίασης και του
ήλιου, χτίσθηκε στα μέσα του 5ου αιώνα στα απόκρημνα βουνά της
Αρκαδίας.
Ο ναός, με το παλαιότερο Κορινθιακό κιονόκρανο, που έχει
βρεθεί ποτέ,
συνδυάζει τον Αρχαϊκό ρυθμό με την ρώμη του Δωρικού, με
ορισμένα
τολμηρά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ
(Χρονολογία ένταξης 1987)
Απεικονίζοντας τους πολιτισμούς, τους μύθους και τις θρησκείες,
οι
οποίες άνθισαν στην Ελλάδα για μια περίοδο μεγαλύτερη των
χιλίων ετών,
η Ακρόπολη περιλαμβάνει τέσσερα από τα σπουδαιότερα
αριστουργήματα της
κλασσικής Ελληνικής περιόδου, τον Παρθενώνα, τα Προπύλαια,
το Ερέχθειο
και τον ναό της Αθηνάς Νίκης, τα οποία μπορούν να θεωρηθούν
σύμβολα
της ιδέας της παγκόσμιας κληρονομιάς.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΔΕΛΦΩΝ
(Χρονολογία ένταξης 1987)
Το Πανελλήνιο Ιερό των Δελφών, όπου δινόταν ο χρησμός του
Απόλλωνα,
εθεωρείτο ο «ομφαλός της γης».
Προσαρμοσμένος αρμονικά στο
εξαίσιο τοπίο και εμποτισμένος με ιερή σημασία, ο αρχαιολογικός
χώρος των Δελφών ήταν τον 6ο π.Χ. αιώνα θρησκευτικό κέντρο και το
σύμβολο ενότητας του αρχαίου κόσμου.
ΙΕΡΟ ΤΟΥ ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ
(Χρονολογία ένταξης 1988)
Σε μια μικρή κοιλάδα της Πελοποννήσου ο αρχαιολογικός χώρος
της Επιδαύρου εκτείνεται σε διαφορετικά επίπεδα. Η λατρεία του
Ασκληπιού ξεκίνησε εκεί για πρώτη φορά τον 6ο π.Χ. αιώνα, αλλά τα
κύρια μνημεία,ειδικότερα το Θέατρο το οποίο θεωρείται ως ένα από τα πιο
αμιγή αριστουργήματα της Ελληνικής αρχιτεκτονικής χρονολογούνται
από τον 4ο αιώνα.
Ο ευρύς αρχαιολογικός χώρος συνιστά φόρο τιμής στις
ιαματικές
λατρείες της Ελληνικής και Ρωμαϊκής περιόδου με ναούς και
νοσοκομειακά
κτίρια αφιερωμένα στους θεούς τους.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ - ΑΘΩΣ
(Χρονολογία ένταξης 1988)
Ορθόδοξο πνευματικό κέντρο από το 1054, το Όρος Άθως
απολαμβάνει
καθεστώς αυτονομίας από την εποχή του Βυζαντίου. Το «Άγιο
Όρος», η είσοδος στο οποίο είναι απαγορευμένη σε γυναίκες, έχει
επίσης αναγνωρισθεί ως τοπίο καλλιτεχνικής αξίας.
Η διαρρύθμιση των μοναστηριών (σύνολο 20, στα οποία κατοικούν περίπου 1400
μοναχούς) έχει επηρεάσει μονές πολύ μακρινές (όπως αυτές της Ρωσίας)
και η σχολή αγιογραφίας τους έχει επηρεάσει σημαντικά την ιστορία της
ορθόδοξης
τέχνης.
ΜΕΤΕΩΡΑ
(Χρονολογία ένταξης 1988)
Σε μια δυσπρόσιτη περιοχή των Μετεώρων, στις κορυφές
απόκρημνων
βράχων, μοναχοί εγκατέστησαν «τους στύλους του ουρανού»,
όπως τους
αποκαλούσαν, τα ιερά μοναστήρια τους από τον 11ο αιώνα ως
σήμερα.
Την περίοδο αναβίωσης του ερημιτισμού κάτω από εξαιρετικά
δύσκολες
συνθήκες τον 15ο αιώμα μ.Χ., χτίστηκαν 24 μοναστήρια. Οι
τοιχογραφίες
των μοναστηριών, οι οποίες χρονολογούνται από τον 16ο αιώνα,
αποτελούν
σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη της Μεταβυζαντινής
ζωγραφικής.
ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΚΑΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
(Χρονολογία ένταξης 1988) *
Ροτόντα
Ναός της Αχειροποιήτου
Ναός Αγίου Δημητρίου
Μονή Λατόμου
Ναός Αγίας Σοφίας
Παναγία των Χαλκέων
Ναός Αγίου Παντελεήμονα
Ναός Αγίων Αποστόλων
Ναός Αγίου Νικολάου Ορφανού
Ναός Αγίας Αικατερίνης
Ναός του Παντοκράτορα Σωτήρα Χριστού
Μονή Βλατάδων
Ναός του Προφήτη Ηλία
Βυζαντινά Λουτρά
Τείχη της Θεσσαλονίκης
Η Θεσσαλονίκη, η δεύτερη σημαντικότερη πόλη της Ελλάδος,
ιδρύθηκε το
315 και αποτέλεσε ένα από τα πρώτα κέντρα εξάπλωσης του
Χριστιανισμού.
Μεταξύ των χριστιανικών της μνημείων συγκαταλέγονται
προχριστιανικοί
ναοί και τρίκλιτες βασιλικές εκκλησίες. Χτίσθηκαν από τον 4ο
έως τον 15ο αιώνα και συνιστούν μία διαχρονική τυπολογική σειρά, η
οποία επηρέασε σημαντικά τον Βυζαντινό κόσμο. Τα μωσαϊκά της
Ροτόντας, του Αγίου Δημητρίου και του Αγίου Δαυίδ συγκαταλέγονται μεταξύ
των σπουδαιότερων αριστουργημάτων της πρώιμης χριστιανικής
τέχνης.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ
(Χρονολογία ένταξης 1988)
Το Τάγμα του Αγίου Ιωάννη της Ιερουσαλήμ κατείχε την Ρόδο
από το 1309
έως το 1523 και μετέτρεψε την πόλη σε προπύργιο.
Μεταγενέστερα, η πόλη
εντάχθηκε υπό Ιταλική και Τουρκική κατοχή. Με το Παλάτι των
Μεγάλων
Αρχόντων, το Νοσοκομείο και τον δρόμο των Ιπποτών, η Άνω
Πόλη αποτελεί
ένα από τα πιο όμορφα αστικά κέντρα της Γοτθικής περιόδου.
Στην Κάτω
Πόλη, η Γοτθική αρχιτεκτονική συνυπάρχει αρμονικά με τα
τζαμιά, τα
δημόσια λουτρά και με άλλα κτίρια της Οθωμανικής περιόδου.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ
(Χρονολογία ένταξης 1989)
Ο αρχαιολογικός χώρος της Ολυμπίας, σε μια κοιλάδα της
Πελοποννήσου,
κατοικείται από την προϊστορική περίοδο. Τον 10ο αιώνα π.Χ.
η Ολυμπία
έγινε το κέντρο λατρείας του Δία. Το μνημείο της Άλτης - το
ιερό των
θεών - συγκεντρώνει σημαντικά αριστουργήματα του αρχαίου
ελληνικού
κόσμου. Εκτός από τους ναούς, υπάρχουν και τα υπολείμματα
όλων των
αθλητικών εγκαταστάσεων που δημιουργήθηκαν για τους Ολυμπιακούς
Αγώνες
και οι οποίοι διοργανώνονταν στην Ολυμπία, από το 776 π.Χ.,
κάθε
τέσσερα χρόνια.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΜΥΣΤΡΑ
(Χρονολογία ένταξης 1989)
Το θαύμα του Μοριά ανεγέρθη ως φρούριο το 1249 από τον
Βασιλιά της
Αχαΐας Γουλιέλμο τον Βιλλεαρδουίνο. Επανακτήθηκε από τους
Βυζαντινούς,
αργότερα κατακτήθηκε από τους Τούρκους και τους Βενετούς. Η
πόλη
εγκαταλείφθηκε το 1832 αφήνοντας συναρπαστικά μεσαιωνικά
ερείπια να
στέκουν μέσα σε μία εξαιρετικής ομορφιάς τοποθεσία.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΔΗΛΟΥ
(Χρονολογία ένταξης 1990)
Σύμφωνα με την Ελληνική μυθολογία, ο Απόλλωνας γεννήθηκε σε
αυτό το
μικρό νησί των Κυκλάδων. Τα ιερό του Απόλλωνα προσέλκυε
προσκυνητές
απ΄ όλη την Ελλάδα και η Δήλος ήταν ένα ακμάζον εμπορικό
λιμάνι.
Το νησί φέρει επιρροές από τους διαδοχικούς πολιτισμούς του
«Αιγιακού»
κόσμου, από την 3η χιλιετηρίδα π.Χ. έως την
παλαιοχριστιανική εποχή.
Ο αρχαιολογικός χώρος είναι εξαιρετικά εκτεταμένος και
πλούσιος και
αποδίδει την εικόνα ενός σπουδαίου κοσμοπολίτικου
μεσογειακού
λιμανιού.
ΜΟΝΗ ΔΑΦΝΙΟΥ, ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ
ΚΑΙ ΝΕΑ ΜΟΝΗ ΧΙΟΥ
(Χρονολογία ένταξης 1990)
Παρά τη σημαντική γεωγραφική τους απόσταση (το πρώτο στην
Αττική, το
δεύτερο στην Φωκίδα και το τρίτο στο Αιγαίο) αυτά τα τρία
μοναστήρια
ανήκουν στην ίδια τυπολογική σειρά. Οι εκκλησίες έχουν
κτισθεί με
μεγάλο θόλο ο οποίος στηρίζεται με μικρές αψίδες
δημιουργώντας έναν
οκταγωνικό χώρο. Τον 11ο και 12ο αιώνα οι εκκλησίες είχαν
ποικίλο
διάκοσμο, πολύχρωμες ορθομαρμαρώσεις, ψηφιδωτά και μωσαϊκά
σε χρυσό
φόντο, όλα χαρακτηριστικά της «δεύτερης Βυζαντινής
Περιόδου».
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΗΡΑΙΟΥ ΣΑΜΟΥ
(Χρονολογία ένταξης 1992)
Από την 3 χιλιετηρίδα π.Χ. πολλοί πολιτισμοί έχουν
κατοικήσει σε αυτό
το μικρό νησί του Αιγαίου κοντά στην Μικρά Ασία. Τα ερείπια
του
Πυθαγόρειου, ενός αρχαίου οχυρωμένου λιμανιού με ελληνικά
και ρωμαϊκά
μνημεία και ένα εντυπωσιακό υδραγωγείο, καθώς και το Ηραίο,
ο ναός της
Ήρας της Σάμου, είναι ακόμα επισκέψιμα.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΑΙΓΩΝ (ΒΕΡΓΙΝΑ)
(Χρονολογία ένταξης 1996)
Η πόλη Αιγαί, η πρώτη πρωτεύουσα του Βασιλείου της αρχαίας
Μακεδονίας,
ανακαλύφθηκε τον 19 αιώνα κοντά στην Βεργίνα στην Βόρεια
Ελλάδα. Τα
πιο σημαντικά μνημεία είναι το Παλάτι, διακοσμημένο με
μωσαϊκά και
τοιχογραφίες και ο χώρος ταφής, μερικά εκ των οποίων
χρονολογούνται
από τον 11ο αιώνα π.Χ. Ένας από τους βασιλικούς τάφους στην
Μεγάλη
Τύμβο, αναγνωρίστηκε ως ο τάφος του Φιλίππου του Β’ ο οποίος
κατέκτησε
όλες τις ελληνικές πόλεις-κράτη, χαράσσοντας τον δρόμο για
τον γιο του
Αλέξανδρο και την εξάπλωση του Ελληνιστικού κόσμου.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ ΜΥΚΗΝΩΝ ΚΑΙ ΤΙΡΥΝΘΑΣ
(Χρονολογία ένταξης 1999)
Οι αρχαιολογικοί χώροι των Μυκηνών και της Τίρυνθας
αποτελούν τα
επιβλητικά μνημεία των δύο μεγαλύτερων πόλεων του Μυκηναϊκού
πολιτισμού, ο οποίος κυριάρχησε στην ανατολική Μεσόγειο από
τον 15ο
έως τον 12ο αιώνα π.Χ. και διαδραμάτισε ζωτικό ρόλο στην
ανάπτυξη του
κλασσικού ελληνικού πολιτισμού. Αυτές οι δύο πόλεις
συνδέονται με τα
Ομηρικά έπη, Ιλιάδα και Οδύσσεια, τα οποία επηρέασαν την
ευρωπαϊκή
τέχνη και λογοτεχνία για περισσότερες από 3 χιλιετίες.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ (ΧΩΡΑ),
ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ
ΚΑΙ ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΜΟ
(Χρονολογία ένταξης 1999)
Η Πάτμος, στα Δωδεκάνησα, φημίζεται ως το νησί όπου ο Άγιος
Ιωάννης ο
Θεολόγος έγραψε το Ευαγγέλιο και την Αποκάλυψη. Ένα
μοναστήρι
αφιερωμένο στον «αγαπημένο μαθητή» ανακαλύφθηκε στο νησί στα
τέλη του
10ου αιώνα. Από τότε είναι τόπος προσκυνήματος και σταθμός
της
ελληνορθόδοξης μάθησης. Το μοναστηριακό συγκρότημα κυριαρχεί
στο νησί.
Ο παλιός οικισμός της Χώρας, ο οποίος συνδέεται με αυτό,
περιλαμβάνει
θρησκευτικά και λαϊκά κτίρια.
ΠΑΛΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
(Χρονολογία ένταξης 2007)
Η Παλαιά Πόλη της Κέρκυρας με τα δύο φρούριά της, το παλαιό
και το
νέο, και με ίχνη πολλαπλών επιρροών, βρίσκεται στην είσοδο
της
Αδριατικής Θάλασσας και κατοικείται από την αρχαιότητα μέχρι
σήμερα.
Λόγω της στρατηγικής θέσης της η Κέρκυρα εξελίχθηκε σε
σημαντικό
λιμάνι που προστάτευε το νησί από τις αλλεπάλληλες
πολιορκίες. Η
Παλαιά Πόλη της Κέρκυρας θεωρείται μία από τις
σημαντικότερες
οχυρωμένες πόλεις της Μεσογείου.
Η
προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς συνιστά μείζονα συνταγματική και
ηθική υποχρέωση, ενω εκφράζει και αισθητικές αξίες του παρελθόντος,
παραδόσεις, ιστορικές μνήμες και ως ανεκτίμητη παρακαταθήκη
για το
μέλλον της ανθρωποτητας ...
Η UNESCO
θελει και την δικη μας εθελοντικη στηριξη σ
αυτο !
ΠΗΓΗ UNESCO org
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ . ANGEL GREEN
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου